Als gesprekken vastlopen: breng jongeren in beweging met motiverende gespreksvoering
- Steven Vanderlinden
- 24 nov
- 3 minuten om te lezen
In mijn werk als jeugdwerker en coach had ik jarenlang het gevoel dat ik voortdurend aan het zoeken was. Zoeken naar de juiste aanpak, de juiste vragen, de juiste manier om écht in contact te komen. Ik wilde jongeren begeleiden in hun groei, maar merkte dat gesprekken soms stroef liepen of totaal stilvielen. En vooral: ik had geen houvast bij weerstand of afwachtend gedrag.
En ik sta daar niet alleen in.
Wanneer ik met leerlingbegeleiders, coaches, leerkrachten en CLB-medewerkers spreek, hoor ik telkens dezelfde uitdagingen terugkomen. Gesprekken met jongeren botsen vaak op:
Jongeren die niets teruggeven
“Weet ik niet.” “Maakt niet uit.” “Doe maar.” Minimale antwoorden, afwenden, wegkijken. Professionals voelen zich dan machteloos: “Hoe krijg ik hier beweging in?”
Jongeren die praten om niet te hoeven praten
Humor, afleiding, omwegen, uitweiden,... alles om maar niet bij hun gevoel of verantwoordelijkheid te komen.
Weerstand zodra het persoonlijk wordt
Zuchten. Oogrollen. Tegenargumenten. Boosheid. Of net wegvluchten in stilte. En je voelt: “Ik raak er niet door.”
Jij die meer wilt dan de jongere
Je ziet wat er nodig is, maar zij zien het (nog) niet. Het voelt alsof jij op het gaspedaal duwt terwijl zij op de rem staan.
De druk om oplossingen te bieden
Weinig tijd, veel verwachtingen, collega’s of ouders die “resultaten” willen. Voor je het weet zit je in de adviesmodus - en dat werkt zelden.
Gesprekken die blijven hangen
Je loopt naar buiten met het gevoel: “We hebben gepraat, maar niets geraakt.” En ondertussen verandert er niets.
De valkuil die bijna iedereen kent
Wanneer gesprekken moeilijk gaan, vervallen we automatisch in de fix reflex: oplossen, adviseren, overtuigen, sturen, helpen.
Maar elke keer dat wij duwen, duwen jongeren terug.
Niet omdat ze koppig zijn, maar omdat ze hun autonomie willen bewaken.
Dat spel van trekken en tegenwerken is voor veel professionals enorm uitputtend, voor mij jarenlang ook.
Tot ik Motiverende Gespreksvoering ontdekte.
Wat Motiverende Gespreksvoering voor mij veranderde
Dankzij MVG besefte ik dat motivatie niet iets is dat je in een jongere stopt, maar iets wat je samen naar boven haalt. Dat inzicht bracht me een rustigere basishouding, gaf richting aan mijn gesprekken en liet me veel dieper verbinden. MVG werd het kompas waarmee ik mijn rol als coach helder kon definiëren en bewaken.
MVG leerde me hoe ik:
weerstand kan zien als informatie in plaats van tegenwerking,
ambivalentie kan benutten in plaats van bestrijden,
jongeren kan uitnodigen in plaats van overtuigen,
gesprekken lichter kan maken, zonder aan diepgang te verliezen,
mezelf niet hoef te verliezen in oplossen, trekken of fixen,
én hoe ik jongeren zelf verantwoordelijkheid kan laten nemen.
Daardoor veranderde niet alleen hun houding, maar ook de mijne. Ik hoefde niet meer te duwen. Ik mocht gidsen. En precies dan begon beweging.
Waarom MVG zo goed werkt bij jongeren
Jongeren reageren sterk op:
autonomie
echtheid
ruimte
keuzevrijheid
gelijkwaardigheid
erkenning zonder oordeel
Exact dat is wat MVG biedt.
En daarom werkt het zo krachtig in scholen, begeleidingstrajecten en coaching.
Het maakt gesprekken veiliger, dieper en effectiever - zelfs bij jongeren die gesloten zijn, afwerend doen of niets willen “toegeven”.
Wil je leren hoe je dit zelf toepast?
Ik ben een online training “Motiverende Gespreksvoering met Jongeren” aan het bouwen voor iedereen die zich soms machteloos voelt in gesprekken met jongeren en verlangt naar meer flow, meer verbinding en meer resultaat.
Je leert geen droge theorie, maar een gesprekshouding die je meteen voelt werken - zelfs in situaties waar je weinig tijd hebt of waar gesprekken snel vastlopen.
In deze training ontdek je hoe je gesprekken voert die écht iets in beweging zetten
Gesprekken openen bij jongeren die niets zeggen
Concrete openers, zinnen en strategieën die jongeren uitnodigen om te praten, zelfs bij de meest gesloten types.
Weerstand ombuigen tot samenwerking
Je leert hoe je reageert op boosheid, humor, stiltes, irritatie of tegenargumenten zónder dat het gesprek blokkeert.
Verandertaal ontlokken - de motor van beweging
Je ontdekt hoe je subtiele signalen van motivatie herkent én versterkt, zodat jongeren zelf in beweging komen.
Moeilijke thema’s bespreekbaar maken zonder strijd
Schoolmoeheid, conflicten, faalangst, middelengebruik, motivatieproblemen… Je krijgt kapstokken die spanning verlagen en veiligheid verhogen.
Je rol helder houden zonder therapeut te worden
Je leert hoe je diepgaande gesprekken voert binnen je mandaat, en wanneer je wél moet doorverwijzen.
De meest gemaakte valkuilen vermijden
Geen advies-reflex meer. Geen fixmodus. Geen trekken. Je leert professioneel meebewegen in plaats van tegenwerken.
Meer impact met minder energie
Gesprekken worden lichter, jongeren nemen meer eigenaarschap en jij houdt meer energie over.
Wil je een seintje krijgen zodra de training lanceert?
Klik hier en meld je aan op de wachtlijst.
Je ontvangt alle belangrijke updates en een extra voordeel bij de start.






Ik ben geen leerkracht
,geen jonge ouder. Maar gewoon weg een oma. En eigenlijk interesseert deze training me ook.
Dus graag zet ik me op de wachtlijst. 🙂